breaza

ȘOC. Canalizarea din Breaza nu va fi niciodată funcțională

IMG_0131Am fost la ședința extraordinară de consiliu de ieri, de la Primărie. Tema principală: canalizarea. Au fost managerul de contract, de la Lujan, firma spaniolă, de la consultant, de la Hidro Prahova, 13 consilieri locali, dar mai important este ca au fost și câțiva brezeni. A lipsit primarul, e în Spania.
Consilierii locali au pus întrebări, cetățenii au povestit problemele, vicele a zis vorbe grele că mai bine ne lipseam de canalizare dacă știam că vom ajunge așa, s-a vorbit de șanțuri, de traverse, accidente, piese auto, mașini stricate, case inundate, s-a cam zis tot. Nu a fost nimeni linșat, dar am înțeles câteva lucruri:

Lucrările vor fi sistate în decembrie 2015. Ce nu s-a făcut, rămâne nefăcut, până la obținerea unei noi finanțări europene sau până preiau Consiliul Județean și Hidro Prahova cheltuielile. Din banii noștri. Oricum, canalizarea nu va putea fi folosită de nimeni.

Până la 1 octombrie, din 75 de km de rețea canalizare erau făcuți 52,6. Din 46 de stații de pompare erau 21, iar din 16 km de conducte de refulare erau băgate 7,2 km. Din cei 52 de km, puțini sunt și asfaltați.

Nu există stație de epurare și nici nu va exista prea curând. Se reziliază contractul cu firma care câștigase, dar nu se știe când. Apoi se demarează procedurile pentru o nouă atribuire, ceea ce ar putea dura un an jumate. Doar procedurile. Construirea în sine a stației va dura și ea câteva luni bune. Deci, vreo 3 ani cu totul.

S-a păstrat și canalizarea veche, de la blocuri, de 35 de ani, care va fi legată la canalizarea nouă. Va suporta ea apa menajeră din tot orașul, plus Comarnic? Că prin conductele din Breaza va trece și canalizarea din Comarnic.

Locuitorii de pe str. Valea Onei nu vor stație de pompare la ei și au atacat în instanță. Managerul de contract, Badea, a zis că nu ține cont de interesele locale, ci de cele judeene și că luni intră și sapă. Că are autorizație, probabil, de la Primărie. Păi va fi răscoală, zic.

”Ori e prost, ori e răuvoitor, ori e mână în mână” – a zis cineva pentru a caracteriza situația din Breaza: toate străzile ciuruite. E puțin din toate.

De ce nu se asfaltează după ce se sparge, deși există obligația refacerii carosabilului? Este o inginerie financiară. Lujan, firma constructoare spaniolă, ia bani pentru fiecare metru de canalizare introdusă, cu refacere cu tot, să zicem 10.000 de lei, suma nu e reală, e doar pentru exemplificare. El dă la un subcontractant să bage doar canalizarea și îi dă 50% din bani, adică 5.000 de lei pe metru. Iar să asfalteze dă altuia, la preț mult mai mic, că e doar asfalt, nu-i canalizare. Adică nu-i mai dă 5.000 de lei, ci vreo 10 %, adică 1.000 de lei. Frumos, nu? Și totuși, de ce nu se asfaltează, chiar și așa, cu comision inclus? Acum intervine prostia și rea voința.

Prostie și rea voință care explică și de ce s-a lucrat atât de prost până acum. Pentru că fiecare a vrut să-și tragă partea din contractul ăsta. Să facă bani mulți peste noapte. Fiecare și-a făcut firmă ca să facă un nimic acolo și să ia bani: să care pietriș, să plimbe pământ prin oraș și să-l ducă înapoi de unde l-a luat, să ofere spre închiriere vreun bobcat cumpărat la mâna a doua de pe undeva, să sape un pic cu niște țigani sau retarzi care cară crucea pe la înmormântări. Toți șmecherii din Breaza fac ceva la canalizarea asta. Recomandați de cineva spaniolului, evident, nu oricine are intrare. Și uite așa s-au dus luni bune cu firme mici, cu angajați necalificați, care nu au avut puterea financiară să facă un lucru bun și care, dacă s-a întârziat cu plata, au intrat în colaps. Știți câte firme au lucrat la canalizarea asta, din Breaza, în ultimul an? Cel puțin 15. Unii au făcut bani, alții s-au fript. Acum, în ultimele 3 luni din an și din contract, au venit niște firme mai bunicele, cu muncitori spălați, cu ingineri de șantier, care își fac treaba cât de cât. Dar rămâne problema cu neasfaltatul după introducere. Firmele astea doar introduc și pun pietroaiele alea. Asfalt vor pune alte firme, după ce va fi totul bătătorit bine de mașini. Că nu compactează nimeni, că dacă s-ar mai da bani și pentru asta, s-ar duce ingineria financiară.

În concluzie: canalizarea nu va fi terminată până la 31 decembrie 2015. Nici 2016, nici 2017. Oamenii nu se vor lega la canalizare, pentru că va fi scump: proiect, autorizații, materiale, vreo 2.000 de lei pe puțin. Canalizarea introdusă acum nu va funcționa niciodată, pentru că a fost prost gândită. Va rămâne în pământ. Și noi am trăit tot calvarul ăsta degeaba.

Cine e de vină? Toți, de la județ, consultantul, unitatea de implementare, Hidro, constructorul, jmecherașii din Breaza și Primăria. Da, Primăria, pentru că a permis să se întâmple așa ceva. Că i-a lăsat să spargă toată Breaza, să înceapă peste tot și să nu facă nimic ca lumea.

Vine iarna, vine deszăpezirea, să vezi atunci tragedii.

11 thoughts on “ȘOC. Canalizarea din Breaza nu va fi niciodată funcțională

  1. Primarul nostru este in Spania? Calatorului ii sade bine cu drumul …Deci sa ne lase in pace.Nu am crezut vreodata ca va veni ziua in care sa-l regret pe Nae …Nae mai punea un asfalt pe ici pe colo , mai spargea cate o samanta la meciurile Brezei…

    Apreciază

  2. Acum poate intelegeti de ce mi-am dat demisia …. Cand am realizat ca nu mai exista urma de scapare cu lucrarile astea , nu am vrut sa iau parte la asa mizerie…. Am averitzat de mi s-a uscat gura, am alergat pe strazi , m-am certat cu toate firmele subcontractate, nu a interesat pe nimeni , nimeni nu a vrut sa aiba urechi sa auda si ochi sa vada… Mai e putin si se face anul de cand am zis ca se va duce naibii proiectul de asfaltare pus pe pauza pentru cele de apa si canalizare… de cand am spus ca nu se va termina niciodata la timp canalizarea, de cand am spus ca nu va fi functionala, de cand am zis ca ce se va strica la orasul asta stricat va ramane… Dar eu , pana la urma si la coada eram un copil, un copil corect, ce stiam eu in fata unui primar si a unui consiliu? in fata ministerului… eu… doar dadeam bine la imagine… Oare ce se intampla daca ramaneam si ii luam la intrebari pe cei care au semnat receptia la putinul asfalt care s-a turnat… in valuri… si care ulterior s-a lasat… tot in valuri…. Ala e asfalt cu receptia facuta dragilor… asa ramaneti cu el… regula UE – minim 5 ani nu se poate interveni asupra lui… Radea lumea de mine ca stateam duminica pe strazi si ma certam cu firmele ca lucreaza pe dos… Radea primaria de mine ca ii verificam pe masina si motorina mea pe toti din jumatate in jumatate de ora, dirigintele de santier „consatean” cu noi ma lua peste picior cand ii spuneam ca vede si nu vrea sa ia masuri… Pai toti astia de ati dormit sau ati privit ca la spectacol si ati asteptat sa faca altii gura pentru voi… sa va spun surpriza… in afara de mine nu a facut nimeni gura… va cam meritati acest rezultat ca nu stiti sa fiti uniti si sa puneti piciorul in prag…

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s