razna

Interviu cu Constantin Moraru, candidatul PSRO la Primăria Breaza

Constantin Moraru a răspuns celor 35 de întrebări adresate de mine. Iată interviul:

1. Prezentați-vă brezenilor, cum credeți dumneavoastră că este relevant (vârstă, familie, profesie, carieră politică)

M-am născut la Sinaia, acum aproape 56 de ani, şi am copilărit în Nistoreşti, unde am absolvit gimnaziul. În 1975 am fost admis la Liceul Militar „Dimitrie Cantemir”, pe care l-am absolvit în 1979 cu media 10.00 la examenul de bacalaureat. După absolvirea liceului militar, am urmat cursurile Şcolii Militare de Ofiţeri Activi „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, pe care am absolvit-o în anul 1982, ca şef de promoţie. Primii paşi în cariera militară i-am făcut în şcoala pe care am absolvit-o, ca instructor şi comandant pluton studenţi. În 1986 am fost mutat la liceul militar din Breaza în funcţia de comandant companie elevi. Din 1990 până în 1992 am urmat cursurile Academiei de Înalte Studii Militare din Bucureşti. Ulterior, am revenit în liceul militar, unde am îndeplinit diferite funcţii. În octombrie 2005 am fost numit în onoranta funcţie de comandant al Colegiului Naţional Militar „Dimitrie Cantemir” (denumirea actuală). Sub comanda mea, sprijinit fiind de o echipă managerială de excepţie, colegiul devenea „Şcoală Europeană”, pentru prima dată în 2012, iar , la evaluarea externă a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar s-a clasat pe locul I pe ţară, din 1007 unităţi şcolare evaluate. Ca urmare a rezultatelor de excepţie obţinute( procent maxim de promovare a examenului de bacalaureat, sute de premii şi menţiuni la olimpiadele şi concursurile şcolare…), Drapelul de luptă al instituţiei a fost decorat de preşedintele României cu Ordinul „Virtutea Militară în grad de Cavaler”. Cea mai mare realizare însă, o constituie calitatea profesională şi umană excepţională a promoţiilor de cantemirişti, măsurabilă în fapte la locurile lor de muncă în Armata României, în ţară sau în teatrele de operaţii. În ianuarie 2014, am fost promovat în funcţia de şef al Direcţiei Informare şi Relaţii Publice din Ministerul Apărării Naţionale, pe care am ocupat-o până în aprilie 2016, când am trecut în rezervă.

Sunt absolvent al multor cursuri postuniversitare, cel mai important fiind Colegiul de război al Universitătii Naţionale de Apărare „Carol I”. În 2010 am obţinut titlul de doctor în ştiinţe militare şi informaţii al aceleiaşi instituţii. În anul universitar 2012-2013 am fost cadru didactic asociat la Academia Forţelor Terestre din Sibiu.

Am publicat articole şi studii din domeniul învăţământului militar în reviste de specialitate şi sunt coautor al volumului 2 al lucrării „Piramida Cantemiristă”.

Preţuiesc oamenii,cu deosebire pe cei harnici, loiali şi sinceri, sunt deschis ideii de lucru în echipă, ca unică pârghie de obţinere a performanţei profesionale şi cred cu tărie în valori precum responsabilitate şi asumarea acesteia, implicare, conştiinciozitate, ordine, bun simţ, puterea exemplului personal.

Deviză profesională – Semper fidelis!( Întotdeauna credincios!)

Deviză personală – Demnitatea nu are preţ!

Sunt căsătorit de 34 de ani cu Carolina şi avem o fiică, la rândul ei căsătorită.

2. Cum ați ajuns să candidați la Primărie și ce vă recomandă pentru acest post?

Sunt absolut nou în politică. Candidez pentru că: am fost ofertat de organizaţiile locală şi judeţeană ale Partidului Social Românesc; mi-am regăsit, în bună măsură, credinţele şi valorile în statutul şi pilonii politici ai P.S.RO.; proiectul politic al P.S.RO. „51% oameni noi în politică” mi-a dat speranţă( eu sunt dovada că acest proiect funcţionează); sigla partidului, „România în inimă”, e pe sufletul meu; Breaza, oraşul în care am copilărit, am învăţat, am muncit şi m-am stabilit definitiv, merită truda mea; ştiu că funcţia de primar este dificilă, deci provocatoare; sunt un om responsabil, căruia nu-i plac jumătăţile de măsură şi compromisurile. Ce mă recomandă? Pe lângă cele prezentate anterior, cred că puterea de a putea privi în ochi pe fiecare dintre locuitorii Brezei.

3.Ce vă place la Breaza?

Breaza îmi place pentru că e oraşul meu. Cu bune şi rele… Aici voi locui până la …capăt.

4. Ce nu vă place la Breaza?

Idem…

5. Ați bătut la pas toate cartierele orașului Breaza?

Da, toate cartierele… Nu şi toate străzile…

6. Care este locul preferat din oraș?

Colegiul militar…Acolo m-am simţit ca …acasă.

7. Când aveți musafiri din alt oraș sau țară, ce le recomandați să facă în Breaza?

Să viziteze “Lac de Verde”, pensiunile de top din oraş, clubul de echitaţie din Valea Târsei, monumentul din dealul Gurga etc.

8. Care este primul lucru pe care vreți să-l schimbați când veți ajunge primar?

Relaţia personal administrativ al primăriei – cetăţean… Ulterior, sunt foarte multe de schimbat.

9. Ce loc ocupă parcurile pentru copii în prioritățile dumneavoastră?

Un loc distinct. Cu două condiţii: să conving Consiliul local de nevoia unor astfel de proiecte şi să identificăm resursele necesare.

10. Cum vreți să arate centrul orașului peste 4 ani?

Mi-aş dori să fie curat, cu un parc restilizat, cu Centrul cultural modernizat şi cu aviz ISU, cu faţadele clădirilor adiacente şoselei principale reabilitate, cu spaţii comerciale civilizate şi primitoare, cu o ambianţă peisagistică atrăgătoare.

11. Ce ați fi făcut diferit la proiectele de introducere a canalizării și a apei în Breaza?

Aş fi iniţiat construirea staţiilor de epurare înaintea oricăror alte lucrări; ulterior, prin pârghiile de control avute la dispoziţie, aş fi asigurat dezvoltarea proiectelor pe porţiuni bine determinate(care să limiteze disconfortul produs), la termenele şi în condiţiile prevăzute de contracte, cu recepţia riguroasă a lucrărilor şi  numai în condiţiile de calitate prevăzute în devizele de lucrări, cu plata transparentă şi în limitele legii. Ştiu, din discuţiile cu specialişti în domeniu, că funcţionalitatea unui astfel de tip de instalaţie de canalizare depinde, în bună măsură, de realizarea ei fără cusur. Ceea ce , în cazul celei din Breaza, e greu de presupus.

12. Ce planuri aveți pentru a face din Breaza un oraș atractiv din punct de vedere turistic?

Finalizarea lucrărilor de infrastructură( reţea stradală, apă, canal), restilizarea parcului, înfiinţarea unui muzeu al tradiţiilor locale, identificarea şi marcarea unor trasee de drumeţii, crearea unor facilităţi fiscale legale operatorilor economici de profil, modernizarea pieţei, curăţenie.

13.Cum vreți să atrageți investitori în oraș?

Prin finalizarea lucrărilor de infrastructură, crearea de facilităţi fiscale legale pentru investitori, concesionarea terenurilor disponibile pentru realizarea de investiţii creatoare de locuri de muncă, concesionarea spaţiilor din proprietatea primăriei pentru iniţierea şi dezvoltarea micilor afaceri, invitarea la discuţii pe aceste teme a reprezentanţilor mediului de afaceri autohton şi extern.

14.Ce planuri aveți pentru cartierul Valea Târsei?

15.Ce planuri aveți pentru cartierul Nistorești

16.Ce planuri aveți pentru Podu Vadului?

17.Ce planuri aveți pentru Belia?

Nu trebuie să fi primar pentru a şti nevoile de dezvoltare ale cartierelor Brezei. Înainte însă de a promite(electoral vorbind) finalizarea lucrărilor de infrastructură în toate cartierele( drumuri asfaltate, apă, canal), iluminat stradal funcţional la standarde europene, săli polivalente(!), investiţii în şcoli şi în dezvoltarea microsistemului de sănătate, parcuri de joacă pentru copii (şi sarabanda promisiunilor ar putea continua), e nevoie , pentru a nu fi ridicoli, să fim raţionali înainte de toate. O astfel de perspectivă evidenţiază cel puţin două aspecte: nevoia de a stabili în consiliul local prioritizarea proiectelor de dezvoltare urbană şi, mai ales, identificarea resurselor. Ceea ce, raţional vorbind, nu e atât de simplu. Pot să-i asigur pe toţi locuitorii oraşului că voi trata nediscriminatoriu nevoile de dezvoltare ale cartierelor şi că resursele la dispoziţie vor fi legal, eficient şi echitabil utilizate.

18. Legea permite creșterea impozitelor și sancționarea proprietarilor care nu-și îngrijesc curțile și clădirile. Ce veți face cu clădirile lăsate în paragină din zona Parcului Brâncoveanu?

Nu cunosc foarte bine statutul juridic al clădirilor la care faceţi referire. Înainte,însă, de sancţionarea proprietarilor cred că există calea dialogului. Numai dacă aceasta eşuează, putem vorbi de sancţiuni.

19. Ce veți face cu întregul parc Brâncoveanu, incluzând Mițu-Chițu și ”groapa”?

Voi propune consiliului local reevaluarea contractelor de concesiune (închiriere) pentru zonele din parc invocate şi, firesc, dezvoltarea unui proiect de restilizare a întregii zone. Dacă voi descoperi elemente de ilegalitate în conţinutul contractelor nu voi ezita să iau măsurile legale.

20. Ce veți face cu Casa de cultură și scoala de la Podu Vadului, două spații publice mari, care nu sunt folosite de foarte mulți ani?

Numai consiliul local poate să emită o hotărâre cu privire la utilizarea celor două spaţii. Din câte ştiu, pentru clădirea fostei  şcoli există un proiect pentru realizarea unei policlinici sau a unui spital, ceea ce, în opinia mea, este o soluţie foarte bună. Pentru celălalt spaţiu, soluţia de întrebuinţare trebuie să rezulte din consultarea locuitorilor din cartier. Ceea ce intenţionez să propun consiliului local să facem.

21. Cum veți gestiona problema gunoaielor aruncate peste tot? De câte coșuri stradale de gunoi mai e nevoie, cum veți implementa colectarea selectivă a gunoaielor?

Ca să ceri oamenilor civilitatie, trebuie să creezi mai întâi condiţii. De aceea apreciez că, montarea coşurilor stradale  de gunoi pe toate străzile şi zonele se impune de la sine. Pentru menţinerea curăţeniei, primarul are la dispoziţie, pe de o parte, personalul propriu cu atribuţii în domeniu şi, pe de altă parte, locuitorii beneficiari ai ajutorului social, care, conform legii, trebuie să presteze zile de muncă în folosul comunităţii. Pentru eficienţă e nevoie de responzabilizarea ambelor categorii, prin control permanent şi riguros şi prin normarea muncii conform legii. În lumea civilizată se plăteşte munca şi nu pierderea timpului. Pentru colectarea selectivă a deşeurilor, cred că e nevoie de reevaluarea conţinutului contractului cu operatorul în domeniu. Nici educaţia pentru mediu în şcoli nu trebuie neglijată. Copiii sunt foarte receptivi din acest punct de vedere. Poliţia locală poate să contribuie la menţinerea curăţeniei prin metode civilizate de convingere. Iar acolo unde acestea nu funcţionează, pot fi utilizate şi măsuri coergitive.

22. Cum veți ajuta crescătorii de animale (terenuri pentru pășunat, desfacerea produselor)?

În mod nediscriminatoriu, conform prevederilor legale. Comunicarea deschisă dintre această categorie de locuitori şi primar împreună cu personalul compartimentului de profil, cred că este cheia rezolvării problemelor. În ceea ce priveşte desfacerea produselor, cred că o soluţie ar putea fi iniţierea unor discuţii între crescătorii de animale, operatorii economici, mai mari sau mai mici, din oraş şi reprezentanţi ai primăriei. Nu în ultimul rând, o piaţă modernă, cu spaţii civilizate de desfacere, ar întregi seria soluţiilor de rezolvare a problemelor în domeniu.

23.Cum intenționați să promovați ia tradițională a Brezei?

Cred că realizarea, prin hotărâre de consiliu local, a unui muzeu al tradiţiilor brezene ar constitui o soluţie. Nu trebuie neglijate nici mijloacele new media avute la dispoziţie. Site-ul şi contul oficial în reţeaua de socializare Facebook ale primăriei ar putea să aibă secţiuni dedicate iei. Participarea la târguri tradiţionale în ţară sau în străinătate ar putea contribui la promovarea produsului brezean.

24. Cum vă doriți să fie activitatea culturală a orașului?

Mult mai activă şi concentrată pe promovarea culturii autentice, cu valenţe educative pentru copii şi tineri. Mă voi preocupa ca, din peisajul cultural al Brezei, să dispară elementele de subcultură şi prost gust. Acestea sunt, de altfel, şi foarte costisitoare.

25. Când va avea Breaza o piață nouă și unde va fi aceasta: în actualul amplasament sau în altul?

Apreciez că, în acest moment, e imposibil să spun când va avea Breaza o piaţă modernă. Sunt un om raţional… Mi-aş dori ca, proiectul despre care se spune că e  deja iniţiat, să capete contur în termenele şi parametrii calitativi prevăzuţi. Dacă voi fi primar, voi avea grijă ca lucrările să fie realizate în acest mod. Cred că vechiul amplasament ar fi soluţia optimă.

26. Credeți că zonarea este făcută corect în Breaza, că locuitorii plătesc impozite corecte pentru beneficiile pe care le au?

Nu sunt suficient de documentat cu privire la zonarea hotărâtă de consiliul local. Voi avea în vedere rediscutarea problemei în forul legislativ al oraşului.

27. Ce facilități veți acorda firmelor locale?

Cele pe care legile le prevăd şi cele hotărâte de consiliul local.

28. Cum veți realiza comunicarea cu cetățenii și cum veți asigura transparența achizițiilor și licitațiilor desfășurate de Primărie?

Comunicarea cu cetăţenii şi, implicit, transparenţa decizională sunt norme obligatorii ale unui mandat de succes. Comunicarea directă cu oamenii pe stradă, în piaţă, în cartiere sau la locurile de muncă are gradul de eficienţă cel mai ridicat. Voi folosi la maximum această pârghie. Site-ul primăriei va fi reconfigurat şi va fi, în permanenţă, actualizat. Vor fi afişate conţinuturile tuturor contractelor de lucrări sau de prestări servicii, hotărârile consiliului local, deciziile primarului, conţinutul legilor care privesc drepturi şi obligaţii ale cetăţenilor,etc. Pagina de Facebook a primăriei va oglindi, în fotografii şi vorbe, oameni şi fapte, destine, evenimente, performanţe şcolare, sportive, artistice… Pagina va fi a brezenilor! Compartimentul de relaţii publice va redescoperi tehnicile de comunicare, precum: informări de presă, comunicate de presă, conferinţe de presă…

29. Aveți în plan realizarea de piste pentru bicicliști?

E o idee bună! O includ în proiectele mele… Cred că, după reabilitarea totală, bulevardul şi străzile adiacente pot constitui zona în care pista poate fi amenajată

30. Care sunt cele 5 priorități ale mandatului de primar de 4 ani?

Reaşezarea activităţii şi atitudinii întregului personal al primăriei în parametri fireşti de ordine, responsabilitate, legalitate şi, nu în ultimul rând, de respect faţă de cetăţean;

verificarea legalităţii, a modului de execuţie, de recepţie şi de plată a lucrărilor de infrastructură în curs; finalizarea acestor lucrări în condiţii de strictă legalitate;

derularea proiectului de modernizare a pieţei;

realizarea condiţiilor necesare menţinerii curăţeniei permanente în oraş;

iniţierea şi executarea proiectelor de dezvoltare urbanistică discutate şi aprobate în consiliul local şi identificarea resurselor necesare;

modernizarea logisticii didactice în unităţile şcolare.

31. Ce pasiuni (hobby-uri) aveți?

Îmi plac muzica românească autentică, sportul, călătoriile prin ţară şi animalele (am crescut, cândva, păsări de rasă cu bune performanţe!)

32. Ce întrebare v-ați fi dorit să vă adresez și nu am făcut-o?

Care este sloganul de campanie şi motivarea conţinutului acestuia?

Iar răspunsul este: De ce „În primul rând… ORDINE!” ?  Pentru că, în opinia mea, ordinea şi disciplina sunt valori universale, aplicabile oricărei organizaţii care are ca ţintă performanţa. Ordinea şi disciplina, nu în varianta militară, ci în sensul respectării normelor şi a prevederilor fişei postului, al implicării efective în asigurarea calităţii rezultatului muncii prestate, al asumării responsabilităţii, constituie temeiul pe care se poate construi performanţa echipei numite… Primăria oraşului Breaza

33. De ce ați ales PSRO și care sunt principiile fundamentale după care funcționează acest partid?

Pentru că: – am fost ofertat de organizaţiile locală şi judeţeană ale P.S.RO.;

– mi-am regăsit cea mai mare parte a credinţelor şi a valorilor în statutul P.S.RO.;

– proiectul P.S.RO. „51% oameni noi în politică” mi-a dat speranţă( eu sunt dovada că el funcţionează);

– sigla P.S.RO. – „România în inimă”- e pe sufletul meu;

– pilonii fundamentali ai politicii P.S.RO. sunt: profesionalism, probitate, patriotism, participare, progres.

34. Sunteți nou în politică și administrație, credeți că vă puteți descurca în această funcție?

Am decis să candidez nu ca să văd dacă… voi face faţă! Am decis să candidez pentru că ştiu că voi face faţă! Am competenţele profesionale şi calităţile personale care să mă determine să cred lucrul acesta.

35. De ce nu candidați și la Consiliul Local, ci la Consiliul Județean?

Am respectat decizia filialei judeţene a P.S.RO., care m-a nominalizat pe poziţia 1 în lista pentru consiliul judeţean.

 

 

3 thoughts on “Interviu cu Constantin Moraru, candidatul PSRO la Primăria Breaza

  1. Niste raspunsuri de bun simt, nu este un extaziat si nici un laudaros!
    Are si caracter! Nu-l cunosc personal, dar daca raspunsurile sunt reproduse fidel, coroborand si cu fizionomia este OK! Numai atentie la colaboratori!

    Apreciază

  2. Realist,coerent si la obiect.Sper ca brezenii să participe la vot și domnul Moraru să devină primarul orasului.E nevoie de un om care să și poată să facă ordinea de care este atâta nevoie în urbea noastră.Succes la vot !

    Apreciază

  3. Succes Sorine! Știu ca vei reuși mai mult decât ai promis în acest interviu. O să-mi fie drag să vizitez un alt oraș Breaza: mai curat, mai ordonat și cu oameni mai fericiți și mulțumiți că au un asemenea primar!

    Apreciază

Lasă un răspuns

