razna

Interviu cu Anda Mănescu, despre ia tradițională de Breaza

Anda Mănescu este brezeancă, iar toată viața ei se învârte în jurul broderiei. E afacere, e pasiune, e viitorul. Coase și vinde, dar le ajută și pe doamnele care vor să-și facă propriile ii: le dă pânză, moulin și le începe modelul. Face voluntariat la grădiniță și îi învață pe copii să coasă, sponsorizează activități locale și consursuri unde oferă ii ca premii, participă la ședințe foto și la prezentări de modă, iar pe 24 iunie, de Ziua Internațională a Iei, va avea propriul eveniment la Clubul lac de Verde. Pe scurt: promovează ia tradițională de Breaza, dar și orașul.

De curând a început să pună broderia de Breaza și pe rochii de lux, care pot fi purtate le evenimente deosebite, nunți, cocktail-uri. Unele creații au fost purtate de vedete la emisiuni TV, care i-au mulțumit personal, pe post. Din iarnă vrea să facă și haine groase cu broderie: veste, paltoane, pulovere.

În interviul acordat pentru Phalert, Anda Mănescu ne povestește cum și-a început afacerea și cum a devenit un mod de viață.

De ce firma se numește Victorion Luxury Fashion?

Victor e numele fiului meu și am deschis magazinul când el a împlinit un an. Luxury, pentru că broderia manuală este scumpă. Cea pe pânză topită, veche, cum era odată, respectând tradiția și modelul original. Broderia dă valoare țesăturii. O folosesc pe pânză topită, dar și pe mătase, bumbac, vâscoză, catifea. Nu sunt lucruri făcute în serie, sunt unicat.

De unde ai modelele pentru broderie?

Bunica mea a cusut, iar eu am găsit modelele frumos așezate pe cârpițe. Nu a trebuit decât să le iau și să mă folosesc de ele. Am reînvățat să cos când eram însărcinată, eram foarte mare și grea și nu puteam face nimic altceva. La vremea aia nu știam de ce fac asta, dar a început să-mi placă din ce în ce mai mult. Atunci m-am lovit de prima problemă, nu aveam de unde să-mi cumpăr pânza. Am căutat și încercat în mai multe locuri, am luat legătura cu o țesătorie, le-am dat mostre și au început să facă pânză pentru mine. Având toate materialele la dispoziție, am învățat să croiesc, să fac tiv, să combin, cu ajutorul unei vecine. La început, nu se ducea unde trebuie acul, după care am început să le văd, să simt țesătura și modelul. Prima ie am făcut-o în trei luni, apoi din ce în ce mai repede. Acum nu mai lucrez așa mult, nu mai am timp, am angajate care fac asta, dar unele ii le încep eu și le dau mai departe.

13087597_478063872381213_5666102066588996195_nVânzarea a mers bine de la început?

Merceria am deschis-o acum 2 ani și la început aduceam doar pânză și ață. Nu puteam să trăiesc din asta, așa că am scos la vânzare iile pe care le-am cusut eu. S-au dat bine, am mai făcut câteva și s-au vândut și alea. Apoi am mai adus și tot așa. Eu făceam totul la început: croiam, coseam, spălam, călcam și parfumam iile.

Le parfumezi?

Da, sunt parfumuri speciale pentru țesături, le stropesc înainte de a le călca și ies impecabil.

Ce modele, ce culori preferi?

Mie îmi plac iile albe cu mătase, dau o nota de eleganță. Modelele sunt vechi, originale, iar unele ii sunt mai pline, altele au mai puțină broderie. Cu cât se lucrează mai mult la o ie, cu atât e mai scumpă. Fac ii pe comandă, unele durează și o lună.

Ce prețuri au iile la tine în magazin?

13061954_476622272525373_3116220083260199522_nDe la 180 de lei, pentru o bluză gen ie, simplă cu puțină broderie, până la 1000 de lei pentru modele încărcate, muncite. Avem și ii pentru bărbați, au început să poarte și ei, unii chiar la nuntă, dacă este cu tematică tradițională. Avem costume tradiționale pentru copii. Un costum de botez pentru fetiță costă 300 de lei, iar pentru băiat 170 de lei. În plus, facem și accesorii: croșetăm cercei, brățări, coliere, pe care le asortăm cu rochiile.
13336022_1033144393388804_9080133595078688045_n
În afară de ii, mai faci și rochii brodate, de lux, pentru evenimente…

Da, la începutul acestui an mi-am deschis atelierul de croitorie și fac rochii de lux, cu broderie de mână și aplicații. De exemplu, sunt rochii de mătase pe care le accesorizez cu un brâu țesut de mână cu mărgele, dă un plus de eleganță. Deja am cliente fidele, sunt doamne care vin la mine de când am deschis, vin din București la casa lor din Breaza și de fiecare dată mai trec pe la magazin să vadă ce mai e nou. Cumpără pentru a face cadouri, pentru ele, o doamnă și-a făcut 5 rochii cu broderie la mine. Ia este un cadou cu care nu poți să dau greș.

Ce alte activități mai ai?

Fac ateliere de cusătură la grădinița din Breaza, o oră pe săptămână. Oricum îmi rămân bucățele de materiale, așa că le duc lor și îi învăț să coasă, pe cei de la grupa mare. Colaborez cu Clubul de Golf Lac de Verde, sunt sponsor la competițiile organizate de ei, am promovări în mall-uri, sunt invitată la multe evenimente cu expoziții de ii vechi și moderne. Particip la defilări, prezentări de modă, fac promovare pe Internet, mă ocup de site (www.iibreaza.ro), de pagina de Facebook (ii Breaza)sunt și model pentru produsele mele. Vreau să evoluez, iar în toamnă voi face un curs de designeri. Eu la bază am ASE-ul, am lucrat în contabilitate aproape 10 ani în București și asta mă ajută, îmi supervizez contabilitatea la firmă, dar este evident că locul meu este acum în lumea modei, la Breaza, nu mă mai întorc în capitală.

Ce rol are ia în viața ta?

Ia rămâne marea mea dragoste. Eu nu vreau să mă îmbogățesc din asta, ci vreau să conving femeile să poarte ii și să le coasă singure. Eu încurajez lumea să redescopere cusătura, este și un mod de a te liniști, de a te desprinde de cotidian, iar la sfârșit rămâi cu ceva creat de tine. Eu pun la dispoziție tot: pânză, croit, model, brosură, tot ce e nevoie, sunt ii gata încheiate, nebrodate, doamnele și le fac cum vor ele.

Câte ii ai?

Vreo 20 am acasă. În plus, le pot împrumuta oricând pe cele din magazin.

Cât timp ține o ie?

Eu am ii și de 100 de ani. Le spăl de mână și le calc și sunt impecabile, nu se deteriorează. Poți să le lași moștenire, e clar o investiție.

Cum îți vezi viitorul?

Voi face totul pas cu pas, toate la momentul potrivit. Dacă sari peste etape riști să clachezi, dacă știi să faci din fiecare câte putin, nu te poate păcăli nimeni, eu la o singură privire îmi dau seama dacă e ceva în neregulă. Trebuie să știu exact ce se întâmplă, să am controlul și toate vor veni. Voi simți când va trebuie să fac pașii următori.

13336075_1031596253543618_7924220408328287345_nPe 24 iunie ai evenimentul de la Lac de Verde, e primul din noua ta carieră?

Da, este prima prezentare de modă organizată de Victorion Luxury Fashion. O voi avea invitată pe Rita Mureșan, care îmi este prietenă și clientă, și care își va prezenta colecția de rochii special creată pentru Sânziene. Vor mai fi și alți designeri, din toată țara, voi avea prezentarea noii mele colecții de rochii ”One step”, deoarece este încă un pas pe care îl fac pentru mine. Va fi o zi plină, la care le aștept pe toate doamnele din zonă interesate de broderie și modă. Vom avea și o petrecere, o expoziție de ii vechi, un spectacol de dans și lecții de golf. Invitațiile se dau prin Camera de Comerț Prahova, la Club sau la mine și costă 130 de lei.

Pe Anda Mănescu o puteți contacta la numărul de telefon 0730492111.
Creațiile ei se pot vedea pe pagina de Facebook Ii Breaza și pe site-ul www.iibreaza.ro.
De asemenea, puteți vizita magazinul din Breaza din centrul orașului.

Lasă un răspuns

